وبلاگ

ديرترين زماني که شما ميتوانيد قهوه مصرف کنيد

33
مقالات علمی

ديرترين زماني که شما ميتوانيد قهوه مصرف کنيد

تصور کنيد صبح شنبه با صداي زنگ ساعت از خواب بيدار ميشيد و در حالي که يواش يواش چشمهاتون باز ميشه، خودتون رو از تخت بيرون ميکشيد و چشماتون رو ميماليد. همينطور تلوتلوخوران و با چشماني نيمه باز شروع به لباس پوشيدن ميکنيد و ساعت رو نگاه کرده و ميبيند که دير شده و با عجله از خونه خارج ميشيد. وقتي به شرکت رسيديد وسايلتون رو گذاشته و به آشپزخونه رفته که يک نوشيدني واسه خودتون آماده کنيد. خوب حالا اگه قهوه رو انتخاب کنيد شريک خوبي خواهيد داشت.

اين نوشيدني سوخت ماست

اکثر افراد از قهوه به عنوان يک نوشيدني انرژي زا و هوشيارکننده استفاده ميکنند. در عين اينکه اين مايع هوشيارکننده ي کارمندان خواب آلود هست، اما به نوعي لوکس و مايه سرگرمي و عاملي براي ملاقاتها و دورهمي هاست.

مزايا در همين حد نيست. قهوه داراي مقدار بالايي از مواد مغذي و آنتي اکسيدان است، و ضمنا محققين ثابت کرده اند که رابطه مستقيمي با کاهش خطر ابتلا به ديابت نوع 2، و آلزايمر دارد. کافئين موجود در قهوه نيز برروي هوشياري و افزايش انرژيتان، و همچنين کارکرد مغز موثر است.

البته کافئين صورت تاريکي نيز دارد که باعث ميشود مقاومتتان دائما نسبت به اين ماده افزايش پيدا کند. به همين دليل دائما نياز به مصرف مقدار بالاتري از آن خواهيد داشت تا همان تاثير هوشيارکننده را دريافت کنيد.

و البته عدم مصرف آن نيز ممکن است مقداري به سردرد و بياعصابي شما منجر شود. ضمنا مصرف کافئين ميتواند باعث پايين آمدن کيفيت خواب شما شود که اين مورد را زياد از دانشمندان شنيده ايم که مصرف کافئين را قبل از خواب محدود کنيم.

ولي خوب دقيقا چقدر قبل از خواب دير محسوب ميشود؟

قهوه بر روي الگوي خواب ما تاثير ميگذارد

عده اي متخصص از مرکز تحقيقات خواب بيمارستان هن ري فورد (Henry Ford Hospital) و دانشکده پزشکي مرکز وين استيت (Wayne State College) شروع به تحقيقي در مورد تاثير نوشيدن قهوه در مواقع مختلف روز بر روي خواب کردند.

در اينجا 12 داوطلب سالم از زن و مرد که به طور معمولي قهوه مصرف ميکردند انتخاب شدند. آنها در طي انجام تحقيق ريتم خواب معمول خود را حفظ کرده که شروع آن بين 9 شب تا 1 نصفه شب، و ساعت بيداري بين 6.5 تا 9 صبح را شامل ميشد. البته بدون هيچگونه چرت ميانه روز.

به داوطلبان مقدار مصرف خاصي از قهوه به همراه يک داروي بياثر تجويز شد، يکي 6 ساعت، يکي 3 ساعت و يکي دقيقا قبل از خواب مصرف گردد. دُز مصرف مقدار 400 ميليگرم کافئين يا حدود همان 4 فنجان قهوه بود.

محققين بيخوابي داوطلبان را با استفاده از يک دستگاه بررسي خواب تحت نظر گرفتند، و متوجه اين موارد غافلگيرکننده شدند:

درک تاثير مصرف قهوه بر روي بدن رابطه مستقيمي با تاثيري که بر روي خواب ميگذارد، ندارد.

به زباني ديگر داوطلبان ممکن است تاثير قهوه را متوجه نشده باشند، ولي به هرحال تاثير منفي آن بر روي خواب مشاهده شده است.

وقتي که قهوه دقيقا قبل از خواب و يا 3 ساعت پيش از آن مصرف شده، افراد داوطلب تصور کرده اند که تاثير منفي بر روي خوابشان خواهد داشت. اما وقتي 6 ساعت قبل از خواب قهوه مصرف کردند اين تصور را نداشته و گزارش داده اند که تاثيري بر روي خواب آنها نداشته.

البته که دستگاه نظارت بر خواب چيزي ديگر نشان داد. درس جالبي که از اين تحقيق گرفته شد اين است که نبايد کيفيت خواب و مخصوصا تاثير قهوه بر آن را براساس قضاوت خودمان بسنجيم. قهوه اي که عصر استفاده ميکنيد ممکن است خيلي طولانيتر از آن چيزي که فکر
ميکنيد بر روي خوابتان تاثير بگذارد.

تنظيم ميزان مصرف رزوانه قهوه

اگرچه اين ماده تاثير منفي بر روي کيفيت خواب ما ميگذارد، ولي نبايد مصرف آن را به طور کامل قطع کنيد.
تعدادي از مزاياي مصرف آن را در بالا اشاره کرديم و ضمنا همين ايجاد هوشياري در مغز مورد بسيار مهمي است که قصد اول ما از نوشيدن قهوه است. اما در عوض چيزي که مهم است نحوه مصرف ما در طول روز است.

اين چند مورد پيشنهادهايي است که با توجه به اين مسئله ميتوان داشت:

زماني را براي قطع مصرف قهوه در حدود ساعت 2 عصر قرار بدهيد.

در حالي که مقداري زمان براي تاثير قهوه نياز است، ولي باعث مشکل در خواب ميشود، حتي اگر آن را حس نکنيد. براي اين موضوع بهترين حالت مصرف قهوه بعد از بيدار شدن در صبح و محدود کردن آن حداکثر تا ساعت 2 عصر است.

ميزان مصرف قهوه را به حداکثر چهار فنجان در روز برسانيد.

براساس نظر مايوکلينيک (Mayo Clinic) افراد بزرگسال حداکثر بايد 400 ميليگرم کافئين يا معادل همان 4 فنجان قهوه را در طول روز مصرف کنند. کافئين زياد باعث افزايش استرس و عدم تمرکز ميشود. اگر شما احساس نياز شديد به مصرف قهوه ميکنيد، بدون کافئين آن را انتخاب کنيد.

مصرف کافئين را در طول روز دائما کم کنيد.

احتمالا شما بيشترين نياز به کافئين را در صبح احساس ميکنيد که کمي گيج هستيد و نياز به يک محرک داريد. اين موقع بهترين وقت براي مصرف آن است. در طول روز و بعد از اين
ساعت مصرف کافئين را به سمت چاي (چاي به همراه شير ماده مناسبي است) ببريد، يا موارد بدون کافئين قهوه را انتخاب کنيد.

از ليوان کوچکتري استفاده کنيد.

وقتي شما ليواني را براي مصرف قهوه انتخاب ميکنيد وسوسه ميشويد که آن را پر کرده و مقدار بيشتري مصرف کنيد. وقتي حق انتخاب بين دو سايز ليوان داريد به سمت ليوان کوچکتر برويد تا توهم مصرف بيشتر داشته باشيد. ضمنا محيطتان نيز مهم است.

از نوشيدني داغتان لذت ببريد (البته مسئولانه)

من عاشق نوشيدن قهوه هستم. جرعه اول، بوي آرامش دهنده و بخاري که از سطح فنجان بلند ميشود، حس يک نوشيدني آرامش بخش را دارد. اما در عين حال يک خواب خوب را هم دوست دارم. براي قهوه اين به معني انتخاب زمان و مقدار درست براي نوشيدن است. ما نسبت به سلامتي، بازدهي، و خواب خوب خود مسئول هستيم.

بله، شما ميتوانيد به نوشيدن قهوه ادامه بدهيد. ولي ميزان آن و نحوه مصرفش به شما بستگي دارد.


مترجم: محمد به آبادی
منبع:WWW.medium.com/the-mission

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Translate »
فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
Click outside to hide the compare bar
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0