وبلاگ

ده دقیقه با قهرمان مسابقات باریستا ایران مرتضی باقرپناه

خبرها رویدادها

ده دقیقه با قهرمان مسابقات باریستا ایران مرتضی باقرپناه

مصاحبه ی زیر گفتگوی مجله ی معتبر باریستا مگزین (Barista Magazine) با آقای مرتضی باقرپناه می باشد.


قهرمان مسابقات باریستای ایران مرتضی باقرپناه با ما در مورد خودش و جایگاه قهوه در ایران و نظرش در مورد عدم مجوز شرکت در مسابقات جهانی آمستردام میگوید.

در ماه مه، مرتضی باقرپناه از بین ده ها تن باریستای ایرانی به عنوان قهرمانی مسابقات باریستای ایران نائل شد. در سالهای اخیر جایگاه قهوه در ایران به سرعت افزایش پیدا کرد. جامعه ی قهوه ی ایران، انجمن باریستای ایران (Iranian Barista Guild _ IBG) را تشکیل داد و در سال 2012 توسط انجمن تخصصی قهوه (Specialty Coffee Association _ SCA) آن را به رسمیت شناخته شد. ایران در سال 2015 اولین دوره ی مسابقات باریستای ملی خود را برگزار کرد. ( قهرمان آن دوره از مسابقات علیرغم اینکه مجاز به شرکت در مسابقات جهانی باریستای سیاتل بود، اما بعلت تحریمهای آمریکا علیه ایران در آن سال، نتوانست که در مسابقات شرکت کند.) بعد از آن جامعه ی قهوه ی ایران هر سال مسابقات را برگزار کردند و به تعداد اعضای خود افزودند.

اخیرا SCA اعلام کرد که ایران امسال حق شرکت در مسابقات جهانی باریستا، که در ماه ژوئن در آمستردام می باشد، را ندارد. از آنجا که مدیریت برگزاری رویدادهای جهانی قهوه (World Coffee Events_WCE) بعهده ی SCA می باشد که از جانب آمریکا و اروپا حمایت شده و از تحریمهای ایالات متحده آمریکا علیه ایران پیروی می کنند. با این حال ما هنوز هم می خواهیم به کار سخت و تعهدی که باریستاهای ایرانی در ساختن جامعه قهوه ی خود کرده اند، افتخار کنند. اما ما همچنان به نشر خبرهایی درباره قهوه از ایران ادامه خواهیم داد، و این بار با شروع این مصاحبه با مرتضی

اشلی رودریگز: آیا می توانید به خوانندگان ما کمی درباره خودتان بگوئید- اولین بار چه زمانی وارد دنیای قهوه شدید و در حال حاضر در کجا مشغول به فعالیت هستید؟

مرتضی باقرپناه: برادرم قبل از من در این شغل بود به کمک او و یکی از دوستانم وارد این شغل شدم و گروه کوچکی‌ رو به نام بونو تشکیل دادیم و از همان موقع شروع به تحقیق و پژوهش در مورد قهوه کردیم و بعد تصمیم گرفتیم یک آکادمی برای به اشتراک گذاری اطلاعات در شهر خودمون مشهد تاسیس کنیم که من هم اکنون همانجا مشغول فعالیتم.

 

ا.ر. : چه چیزی باعث انگیزه در شما برای شرکت در مسابقات شد؟ آیا قبل از این مسابقه در رقابتهای باریستا شرکت داشتید؟

م.ب. : تیم ما بیشتر سعی بر تحقیق و توسعه در زمینه قهوه داشت و این‌ موضوع روحیه کشف ایده های جدید ، رقابت و توسعه در زمینه قهوه رو در من ایجاد کرده بود و مسابقه جایی بود که در من انگیزه ی کشف ایده های جدید و به اشتراک گذاشتنشون با جامعه قهوه رو فراهم میکرد و روز به روز من با چالش های بزرگتری در قهوه آشنا میشدم.

بله از سال ۲۰۱۵ سابقه ی شرکت در مسابقات ملی رو داشتم.

 

ا.ر. : چشم انداز قهوه در ایران را چگونه می بینید؟ من میبینم که خیلی سریع رشد کرده

م.ب. : به نظرم قهوه در ایران شبیه کودکی است که با تمام توانش سعی بر یادگیری ، پرسش و تلاش برای راه رفتن میکنه. من فکر میکنم جامعه ی قهوه ی ایران پتانسیل های زیادی برای به روز رسانی و پیشرفت در صنعت قهوه در دنیا دارد ، باریستا ها و روستر ها اینجا همه در حال تحقیق یادگیری و ارائه ی قهوه هر چه با کیفیت تر نسبت به روز قبل هستند.

 

ا.ر. : به ما در باره ی روال مسابقه ت بگو _ از چه قهوه ای استفاده کردید؟ آیا پیامی خاص برای داورها دارید؟ و در مسابقه چه کار منحصر بفردی انجام دادید؟

م.ب. : من از مسابقه دادن به صورت خیلی تمرین شده لذت نمیبرم این اتفاق به مصنوعی شدن روتین و اجرایم در مسابقه ختم میشه در حالی که مسابقه دادن از نظر من یک اتفاق زنده ست که در حال رخ دادنه. یعنی یک باریستا با انرژی که در همون لحظه داره ۱۵ دقیقه برای داوران قهوه سرو میکنه. به نظرم این یعنی یک چالش جذاب ، من برای مسابقم کمتر از یک هفته تمرین روتین داشتم با اینکه بیشتر از ۳ماه به روتینم فکر میکردم. به همین دلیل مسابقه ی من سراسر از چالش هایی بود که فکر میکنم مخاطبینم از دیدن برخورد من با این چالش ها لذت میبردن.

بله من از قهوه های اسپشیالتی کشت شده در ارتفاعات پایین استفاده کردم ، قهوه ی آلاسیتاس از بولیوی ۱۵۸۰ متر ( پدرو رودریگز ) و قهوه ی السالوادور los pirineos ۱۳۵۰ متر . با این وجود معتقدم میتوان با فوکس کردن روی عصاره گیری کیفیت طعم و مزه هارو در قهوه به بالاترین سطحش رسوند. این قهوه ها فوق العاده بودن که سعی کردم با شناسایی رفتار طعمیشون طی یک دوره ی زمانی مشخص و در فرایند مسابقه و عصاره گیری مناسب کرکتر های طعمی و عطری اون رو در بهترین حالت ممکن در فنجان عیان کنم.

 

ا.ر. : چه حسی دارید از اینکه نمی توانید در مسابقات آمستردام شرکت کنید؟

م.ب. : قطعا احساس خوبی نیست چرا که همه ی باریستاهای دنیا که در مسابقات شرکت میکنن سالها زحمت میکشن و تجربه کسب میکنن تا بتونن هم در مسابقات جهانی حضور پیدا کنن هم این صنعت رو با نو آوری توسعه بدهند و شرکت در مسابقات جهانی مثل همه باریستا ها آرزوی من هم بود اما با این حال فرصتی شد تا با کامیونیتی بزرگ قهوه آشنا بشم طی این مدت علاوه بر انجمن باریستا های ایران باریستا ها و افراد بزرگی مثل لم باتلر و لیلا قنبری از من حمایت کردن و ثابت کردن با حمایت از همدیگه میتونیم چراغی برای مسیر باشیم و هیچ قانونی نمیتونه زیبایی این اتحاد رو بپوشونه.

 

ا.ر. : الهام بخش شما در دنیای قهوه چیست؟ آیا دوباره مسابقه شرکت خواهی کرد؟

م.ب. : دنیای شگفت انگیز ، پر چالش و بی انتهای قهوه کمک میکنه که انگیزه ی بیشتری برای فعالیتم در این صنعت داشته باشم و مسابقه آغاز این راه بود .

بله به احتمال خیلی زیاد.

 

ا.ر. : چه امیدی برای آینده ی قهوه ی ایران دارید؟ چه امیدی برای آینده ی خودتون در قهوه دارید؟

م.ب. : همانگونه که قهوه در آسیای شرقی پیشرفت چشم گیری داشت در خاورمیانه هم دیر یا زود این پیشرفت اتفاق خواهد افتاد و ایران هم از این پیشرفت مستثنی نیست ، جامعه قهوه ایران شاید با چالش های زیادی در این زمینه روبرو باشه اما همه ی ما در حال تلاشیم برای اینکه بتونیم این چالش ها رو پشت سر بزاریم.

من آینده ی فعالیتم در زمینه قهوه را محدود به فعالیت در ایران نمیبینم و همیشه دوست داشتم با کامیونیتی بزرگ قهوه در دنیا در ارتباط باشم اما همواره سعی براین خواهم داشت تا در صنعت قهوه ایران تاثیر گزار باشم.

 

ا.ر. : چه صحبتی با مخاطبین ما دارید؟ چه چیزی می خواهید تا مردم درباره ی ایران و شما بدانند؟

م.ب. : خب قطعا من اجازه ی شرکت در مسابقات جهانی باریستا رو ندارم با اینکه همیشه یکی از اهدافم بوده و هست اما از صمیم قلب انرژی من کنار قهرمان های دیگر کشور ها در مسابقات جهانی خواهد بود و براشون آرزوی موفقیت میکنم.

ایران هم یکی دیگر از  کشورهای با تمدن بزرگ هست صرف نظر از شرایط امروز دنیا مردم ایران دلسوز ترین و میهمان نواز ترین مردم هستند این رو کسانی که به ایران سفر کردن بهتر میتونن توصیف کنند.


گزارشگر: خانم اشلی رودریگز (ASHLEY RODRIGUEZ)

منبع گزارش: http://www.baristamagazine.com/10-minutes-with-morteza-bagherpanah/

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Translate »
فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
Click outside to hide the compare bar
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0