وبلاگ

10 کشور برتر در مصرف قهوه

top10 nation
تاریخچه خبرها

10 کشور برتر در مصرف قهوه

در سال 2013 سازمان آمار اروپا لیستی از کشور هایی که بیشترین مصرف کننده قهوه هستند، منتشر کرد. (بر حسب کیلوگرم به ازای هر نفر)
برای راحت فهمیدن سرانه مصرف به این صورت عمل کردیم که ما مقدار استانداردی از قهوه را بازای هر فنجان ثابت در نظر گرفتیم و نهایتاَ تعداد فنجان ها، میزان سرانه مصرف قهوه در هر کشور می باشد.

از زمان کشف قهوه یعنی از قرن پانزدهم در یمن و سپس در تحولات کافه های پاریس و بعد از آن در اسپرسو بار های ایتالیایی و تا زمانی که قهوه پای خود را  به خانه ها باز کرد، در طول این مدت کسی از خود نپرسید که بیشترین مصرف کننده های قهوه در کجای این سیاره می باشند لذا ما بر این شدیم که 10 کشور پر مصرف قهوه را به شما معرفی کنیم.

10- برزیل : هر نفر 4.8 کیلوگرم ( سرانه مصرف 1.32 فنجان در روز)

برزیل هم در لیست بیشترین مصرف کننده های قهوه قرار دارد و هم در لیست بیشترین تولیدکننده ها

قهوه بعنوان یک نوشیدنی، همواره در صدر پر مصرف ترین محصول در این کشور در صد سال اخیر به حساب می آمده است. همچنین برزیل با داشتن بزرگترین منابع طبیعی جهت رشد گیاه قهوه (2339630 هکتار) بزرگترین تولید کننده قهوه در جهان می باشد. طبق آخرین آمار در سال 2012 میزان مصرف قهوه خام مردم برزیل 2،191،596،000 کیلوگرم بوده است.

9- بلژیک : هر نفر 4.9 کیلوگرم ( سرانه مصرف 1.35 فنجان در روز)

قهوه با وافل بلژیکی

زمانیکه نام بلژیک را می شنوید ناخودآگاه خاطره ی وافل ها و آبجو های معروفش در ذهن شما تداعی می شود ولی جالب است بدانید که مردم بلژیک عاشق دیوانه وار شکلات بهمراه فنجانهای قهوه شان هستند.
در گذشته بلژیک بعنوان یک استعمارگر قدرتمند در آفریقا، با سیاستهای منظم کشاورزی در کونگو و روآندا قادر به تامین مایحتاج مصرف قهوه خود بود. امروزه نیز با داشتن کافی شاپ های متعدد و متنوع در هر شهر بلژیک، شما به راحتی و به سرعت می توانید به قهوه دسترسی داشته باشید بهمراه وافل که این روزها محبوبیتی بیشتر از دونات پیدا کرده است.

8- آلمان : هر نفر 5.2 کیلوگرم ( سرانه مصرف 1.43 فنجان در روز)

تندیس یوهان سباستین باخ

قهوه برای اولین بار در بنادر شمالی آلمان محبوب شد در سال 1673 زمانیکه اولین کافی شاپ افتتاح شد. کافی شاپ بهانه ای بود برای دور هم جمع شدن روشنفکران و ثروتمندان تا رو در رو به مناظره بپردازند. آهنگساز معروف آلمانی یوهان سباستین باخ (Johann Sebastian Bach) که عاشق قهوه بود، یک قطعه ی شاد و کمدی خود را در کافه نوشت.
با این حال مصرف سالانه قهوه در آلمان 445،197،000 کیلوگرم می باشد یعنی چیزی حدود 7 برابر بیشتر از بلژیک.

7- دانمارک : هر نفر 5.3 کیلوگرم ( سرانه مصرف 1.46 فنجان در روز)

قهوه ی دانمارکی به همراه ساندویچ و شیرینی دانمارکی

اگر کشورهای شمال اروپا را پادشان قهوه قلمداد کنیم، دانمارک شاهزاده ی آنهاست.
همانند دیگر کشورهای اسکاندیناوی، قهوه در دانمارک به صورت سنتی در هر وعده ی غذایی میل می شود و تمرکز اصلی در مناسبتهای خاص بهمراه شیرینی، کیک و ساندویچهای کوچک ارائه می شود.
در جدول آماری دیگر دانمارک رتبه ی بهتری دارد و ششمین کشوریست که گرانقیمت ترین قهوه جهان را داراست.
فانتزی ترین حالت دانمارکی ها گرفتن یک قهوه ی مخصوص بودام (Bodum) (که خیلیها به آن قهوه ی دانمارکی میگویند) و قدم زدن در بهار کپنهاگ است.

6- صربستان : هر نفر 5.4 کیلوگرم ( سرانه مصرف 1.49 فنجان در روز)

سبک سنتی دم کردن قهوه ترک بر روی خاکستر سوخته

صربها برای نوشیدنی غلیظ و سیاه شان به نام قهوه ترک مشهور می باشند که همیشه با باقلوای ترکی میل می کنند. باقلوا ترکی یک دسر آدامس گونه ی شیرین که معمولا با طعم انواع میوه ها تهیه می گردد و با پودر شکر پوشانده می شود.
قهوه ترک در یک فرآیند خاص با قهوه ی با درجه آسیاب بسیار ریز و در ظرف مخصوص (جزوه) و با آب بسیار جوش تهیه می شود. به محض آنکه آب حرکت رو به بالا بر اثر جوشش فراوان از خود نشان دهد جزوه را از منبع گرما دور میکنند و قبل از ریختن داخل فنجان این عملیات را 2 تا 3 بار انجام می دهند بدون آنکه از فیلتری عبور دهند.

5- اتریش : هر نفر 5.5 کیلوگرم ( سرانه مصرف 1.51 فنجان در روز)

کافه وین که شهرت جهانی دارد

اتریش بیشتر برای والتس (نوعی سبک رقص)، آهنگسازان کلاسیک و کافی شاپ های وینی در جهان مشهور است.
برای اولین بار در سال 1638 سبک خاصی از کافی شاپ در وین با جو و فرهنگ خاصی افتتاح شد. غذاهای لذیذ در ظروف بسیار کوچک سرو می شد مانند سوسیس یا تارت لینزر معروف (Linzer torte). همچنین برای اولین بار در این سبک روزنامه ها و مجلات بصورت رایگان در اختیار مشتریان قرار میگرفت و مشتریان ساعتها به مطالعه مشغول بودند و وادار می شدند که قهوه ی بیشتری سفارش دهند.
همین ترفند در فروش میزان بالای مصرف قهوه در این کشور را توجیه میکند چیزی حدود 63،984،000 کیلوگرم طبق آمار سال 2012.
اگر به وین سفر کردید حتما کایزرملانژ (Kaisermelange) به معنی مخلوط امپراطور را امتحان کنید که مخلوطی از زرده تخم مرغ با عسل را تهیه کرده و قهوه داغ را روی آن به آرامی می ریزند تا مخلوط شود و روی ان را با فوم شیر یا خامه می پوشانند. در بعضی کافه ها عرق براندی (Brandy) (نوعی نوشیدنی الکلی) به مخلوط اضافه می شود.

4- اسلوونی : هر نفر 6.1 کیلوگرم ( سرانه مصرف 1.68 فنجان در روز)

نوشیدن قهوه در زمستان های اسلوونی

همانند صربستان در اسلوونی هم قهوه ترک محبوبیت شگرفی دارد فقط گاهی اوقات با شیر یا خامه سرو می شود.
کافی شاپ در اسلوونی به کاوارانا (kavarana) مشهور است. همانند دیگر اروپایی ها اسلاو ها نیز بیشتر عمر خود را در کاوارانا میگذرانند و همین باعث شده برای کشوری که تنها 2 میلیون جمعیت داردسرانه مصرف قهوه 9،327،000 کیلوگرم شود.

3- هلند : هر نفر 6.7 کیلوگرم ( سرانه مصرف 1.84 فنجان در روز)

قهوه هلندی به همراه مینی پنکیک

 

در سال 1616، هلندی ها اولین کسانی بودند که در اروپا درخت زنده قهوه را از یمن،توسط پیتر وندر بروک (Pieter van der Broecke)، آوردند و پرورش دادند. قهوه ای که بعدها به قهوه ی هلندی معروف شد خاستگاه اصلی ش مستعمره های آن زمان هلند، جاوا و سورینام بود و کم کم هلند به قطب اصلی تهیه قهوه در اروپا تبدیل گشت.
امروزه کافی شاپ ها در هلند بخاطر سرو قهوه با دیگر مواد مثل ماریجوآنا شناخته شده اند. ولی این مطلب ذهنیتتان را نسبت به هلند خراب نکند زیرا که فرهنگ غنی هلندی ها در قهوه بسیار چشمگیر می باشد.
فرهنگ قهوه نوشی در هلند با توجه به جغرافیا و نوع مذهب گوناگون می باشد. بطور مثال در شمال هلند که اکثراَ پروتستانها سکونت دارند، معمولا ترجیح می دهند که قهوه را با یک کوکی میل کنند و در جنوب هلند که اکثریت با کاتولیکهاست، قهوه با نوعی شیرینی پای به اسم ولای (vlaai) میل می شود.

2- نروژ : هر نفر 7.2 کیلوگرم ( سرانه مصرف 1.98 فنجان در روز)

قهوه ی دمی به سبک کافی کمپ در شمال نروژ

همانند اکثر اروپایی ها، قهوه در نروژ ابتدا در میان ثروتمندان رواج یافت در حالیکه نروژ در آن زمان کشوری فقیر به حساب می آمد و ذخیره قهوه خود را از دانمارک تامین می کرد.
قهوه در نروژ معمولا به هنگام صبحانه میل میشود و همچنین بهمراه دسر بعد از شام. امروزه نروژی ها همدیگر را به بهانه صرف قهوه با کیک و شیرینی دعوت می کنند. نروژی ها تقریبا روزی 2 فنجان قهوه می نوشند که برای جمعیت 5 میلیونی این کشور سرانه مصرف قهوه 36،472،000 کیلوگرم می باشد.
اگر به نروژ سفر کردید حتما کارسک (karsk) را امتحان کنید. این نوشیدنی ترکیبی از قهوه ی دمی سبک به همراه ودکای (vodka) سنگین یا مون شاین (moonshine) سنگین می باشد.

1- فنلاند : هر نفر 9.6 کیلوگرم ( سرانه مصرف 2.64 فنجان در روز)

قهوه به همراه شیرینی سنتی دارچینی معروف فنلاندی

اگر تا بحال با یک فنلاندی برخورد داشته باشید، سرانه مصرف 2.64 فنجان در روز برای آنها را میزان کمی قلمداد می کنید.
قهوه را به طور معمول در تمام روز مصرف می کنند، هر روز. حتی کارگران و کارمندان بهنگام کار یک زمانی را فقط برای نوشیدن قهوه استراحت میکنند. در مناسبتهای خاص، بعد از ناهار و یا بعد از مراسم کلیسا همیشه یک میز مخصوص سرو قهوه پیدا می کنید که روی آن قهوه بهمراه ساندویچ های کوچک، نان، کیک و شیرینی های مخصوص چیده شده است.
قهوه با رست روشن در فنلاند محبوب می باشد. روشن تر از هر جای دیگر در جهان. روش سنتی دم آوری قهوه در فنلاند همانند قهوه ترک می باشد با این تفاوت که قهوه را بارها و بارها جوش می آورند.
فرهنگ قهوه نوشی در فنلاند بسیار غنی بوده و علت آن قوانین لوتران (Lutheran) که از حکومت سوئد بر فنلاند اعمال می شده که همان قوانین محدودیت های نوشیدن قهوه بود.
اگر به خانه ی یک فنلاندی رفتید همیشه انتظار یک قهوه جوش را داشته باشید و هرگز از آنها قهوه ی دیکف (decaf) (قهوه ی بدون کافئین) درخواست نکنید زیرا که این لغت در سرزمینهای شمالی تعریف نشده است.

منبع: www.worldatlas.com
محقق: Kristine Bernard
ترجمه: حسین میرمحمدی

نظر (2)

  1. Masoud.janati

    مرسی از اطلاعات خوبتون.

    1. 1543396221887

      خوشحالیم که مفید واقع شد

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Translate »
فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
Click outside to hide the compare bar
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0