وبلاگ

کافئین قهوه دمی یا کافئین اسپرسو

Friends holding cup of coffee
آموزش مقالات علمی

کافئین قهوه دمی یا کافئین اسپرسو

هر بار که در کافه می خواهم برای مشتری قهوه ی دمی را معرفی کنم در اکثر مواقع با این سوال مواجه می شوم که “کافئین اسپرسو بیشتره یا قهوه ی دمی؟”

زمانی که می خواهید جوابی صریح به مشتری بدهید باید دلیل قانع کننده ای نیز ارائه دهید. اگر بدنبال پاسخ این سوال می باشید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. میزان کافئین در قهوه دمی و اسپرسو متفاوت است که این تفاوت به عوامل مختلفی بستگی دارد.

ظرف استاندارد سرو قهوه ی دمی و اسپرسو

در ابتدا بگذارید ظرف استاندارد جهت سرو قهوه ی دمی و اسپرسو را مشخص کنیم. همیشه این برای کافه دارها سوال بوده که برای سرو قهوه ی دمی چه ظرفی مناسب می باشد.

همانطور که می دانید حجم ظرف استاندارد جهت سرو اسپرسو بین 30 تا 60 میلی لیتر می باشد.

در سال 1950 حجم ظرف استاندارد جهت سرو قهوه دمی بین 118 تا 177 میلی لیتر بود ولی در سال 2011 (بعلت سیاست های نظام سرمایه داری و ترغیب مردم به مصرف گرایی) این عدد به 236 میلی لیتر تغییر یافت.

خاطر نشان می شوم که این اعداد طبق استانداردهای کافی شاپ های زنجیره ای بزرگ می باشد و رعایت این اعداد در کشور ما الزام نیست و به منظور تعیین ظرف سرو قهوه ی دمی، تصمیم گیرنده ی نهایی خود کافه دار و یا راه انداز کافی شاپ می باشد.

چه میزان کافئین در فنجان قهوه است؟

طبق استاندارد NCA  (National Coffee Association)  دریک فنجان معمولی قهوه دمی (8 اونسی یا 236 میلی لیتری) (استاندارد نوشیدنی قهوه دمی در ایالات متحده آمریکا) تقریبا 65 تا 120 میلی گرم کافئین وجود دارد. علت زیاد بودن این بازه بخاطر عوامل مختلفی می باشد که بر دم آوری قهوه تاثیر می گذارد و بالطبع بر میزان کافئین تاثیر گذار است. عواملی چون نوع قهوه، سایز آسیاب قهوه، زمان دم آوری، دمای آب، درجه برشتگی قهوه و …

میزان کافئین موجود در هر شات اسپرسو تقریبا 0.1% حجم اسپرسو می باشد یعنی 30 تا 60 میلی گرم.

به هر حال میزان متوسط کافئین در قهوه دمی را 92.5 میلی گرم و در اسپرسو 45 میلی گرم برآورد کرده ایم. به یاد داشته باشید که این اعداد، میانگین هستند. پس واضح است که میزان کافئین قهوه ی دمی دو برابر میزان کافئین اسپرسو است ولی آیا داستان به همین جا ختم می شود؟

طبیعتا خیر

مقایسه حجمی بین قهوه دمی و اسپرسو

در اینجا بهتر است بدانید که برای مقایسه میزان کافئین بین قهوه ی دمی و اسپرسو اصل قیاس زیر سوال رفته است زیرا این دو از لحاظ حجمی برابر نیستند. لذا برای قیاس بهتر می بایست میزان کافئین را بر هر اونس مایع تقسیم کنیم تا مقدار واحد حجمی کافئین در هر نوشیدنی به درستی محاسبه شود.

پس طبق این نظریه در قهوه دمی، می بایست عدد 65 تا 120 میلی گرم کافئین را بر حجم ظرف سرو 8 اونسی تقسیم کنیم. عدد حاصل میزان کافئین بر واحد حجم اطلاق می باشد که برابر است با 8.1 تا 15 میلی گرم بر اونس.

با همین روند در اسپرسو، می بایست عدد 30 تا 60 میلی گرم کافئین را بر حجم ظرف سرو 1 اونسی تقسیم کنیم. عدد حاصل میزان کافئین بر واحد حجم اطلاق می باشد که برابر است با 30 تا 60 میلی گرم بر اونس.

خب می بینید که میزان کافئین در اسپرسو بیشتر از قهوه دمی می باشد.

برای درک راحت تر تصور کنید زمانی که شما قهوه ی دمی را در یک فنجان اسپرسو میل کنید میزان کافئینی که بدن شما وارد می شود کمتر از نوشیدن اسپرسو در همان فنجان می باشد.

نتیجه گیری قهوه دمی یا اسپرسو

برای نتیجه گیری که کدامیک کافئین بیشتر دارد باید بگویم که این بسته به دیدگاه شما دارد. اگر به این قضیه

از لحاظ مقدار سرو نگاه کنید، کافئین قهوه های دمی بیشتر از اسپرسو می باشد.
و اگر
از لحاظ واحد حجم نگاه کنید، کافئین اسپرسو بیشتر از قهوه ی دمی می باشد.

چرا مردم معتقدند که کافئین اسپرسو بیشتر از قهوه ی دمی است؟

خب این باور میتواند از اینجا نشات گرفته باشد که کافئین ترکیبی تلخ مزه است . از طرف دیگر معمولا برای اسپرسو از قهوه های تیره برشت (در ایالات متحده قهوه های تیره برشت مرسوم است) استفاده می کنیم که این میزان برشتگی طعم تلخی را در نوشیدنی زیاد می کند و اینگونه به مشتری القا می شود که تلخی زیاد یعنی کافئین زیاد. ولی این باور نادرست است زیرا تلخی اسپرسو بخاطر ترکیبات تلخی که در حین فرایند میلارد در برشته کاری رخ می دهد بوجود می آید.

ماندگاری تاثیر کافئین کدام بیشتر است؟

بهتر است بدانید محاسبه ی اینکه چه میزان کافئین جذب بدن شما می شود کار دشواریست زیرا به شرایط جسمی شما بستگی دارد. منتهی بعلت بالا بودن حجم قهوه ی دمی و میزان کافئین بیشتری که بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه ی دمی وارد بدن می شود طبیعتا تاثیر طولانی تری در بدن داشته و به مدت زمان بیشتری تاثیرات کافئین را به شما نشان می دهد.

قهوه ی دمی و اسپرسو تفاوت های دیگری با هم دارند که برای آشنایی با این تفاوتها این مقاله را حتما مطالعه کنید


نویسنده:
حسین میرمحمدی

منابع:
www.coffeechemistry.com
www.coffee-brewing-methods.com
www.1912pike.com

نظر (2)

  1. بهزاد

    سلام خدمت تیم بونو.
    یه سوالی داشتم. هنگام دم آوری قهوه های دمی مثل وی60، آیا نیازی به چرخاندن دم افزار و یا هم زدن سابه قهوه هست یا خیر؟

    1. IMG_2701
      حسین میرمحمدی

      این عمل کاملا با توجه به قهوه و شرایط دم آوری بهنگام آبریزی متفاوت میتونه باشه ولی در کل عمل اشتباهی نیست

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Translate »
فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
Click outside to hide the compare bar
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0