وبلاگ

نکاتی کلیدی جهت استخدام باریستا

barista-resume-coffee-shop
آموزش

نکاتی کلیدی جهت استخدام باریستا

ما میدانیم که بعنوان یک صاحب کافه، شما مسائل زیادی دارید تا به اندازه کافی فکرتان را درگیر خود کند، چه برسد به استرس ناشی از استخدام پرسنل نامناسب. ما در اینجا پنج نکته را به شما متذکر میشویم تا در استخدام باریستا به کار بگیرید، باشد که رستگار شوید.

  1. بدانید دنبال چه هستید

یک تعریف واضح از باریستای جدیدی که میخواهید، برای خود داشته باشید. آیا به کسی احتیاج دارید که در قسمت بار کافه (در منظر مشتری) کار کند یا در آشپزخانه (قسمت پشت)؟ آیا به کسی احتیاج دارید که از انعطاف بندی بالایی برخوردار باشد؟ به همین بسنده نکنید. پرسنل شما چند ساعت باید کار کند؟ چه سطحی از تجربه را از وی انتظار دارید؟ طرز برخورد او چگونه باید باشد؟ شخصیت او چگونه باشد تا با تیم شما هماهنگ شود؟

و صرف نظر از سوالها شما می بایست بدنبال این موارد باشید:

– روحیه ی آموزش پذیری

– انعطاف بدنی

– مهارتهای مربوط به کار

– روابط اجتماعی خوب

چرا این موارد مهم هستند؟
نخست شما باید بدانید که دنبال چه هستید، زیرا آن دسته از متقاضیانی که برای کار آمده اند و شرایط شما را ندارند را به راحتی خط میزنید.
دوم اینکه حس خوبی به پرسنل تازه استخدام شده دست میدهد زیرا میداند بخاطر ویژگیهایش به او بها داده شده است.
سوم اینکه این طرز فکر بر تبلیغات کافه ی شما در شهر نیز تاثیرگذار است زیرا نیروهایی مناسب با حال و هوای کافه خود دارید.

گام اول، نگاه خود را به بهترین گزینه بدوزید
  1. سوالات درست بپرسید

بعنوان یه مسئول استخدام، نمیتوانید ناگهان وارد جلسه ی گزینش بشوید بدون اینکه از قبل سوالهای خود را آماده و یا مرور کرده باشید. پیش از آنکه وارد جلسه شوید، یک سری از سوالهای هدفمند جهت استعداد هایی که نیاز دارید و قرار است از هر یک از مراجعین پرسیده شود، را تهیه کنید. در وهله اول اطمینان حاصل کنید که این سوالها شما را به مراد دلتان میرساند.

فقط سوالهای بله وخیر نپرسید. از سوالهای باز استفاده کنید تا هم متقاضی فرصتی برای بیان ویژگیهاش داشته باشد و هم اینکه شما بتوانید رفتار و طرز بیان وی را مورد آنالیز قرار دهید. این یک فرصت عالی برای این خواهد بود که ببینید آیا وی با تیم شما همخوانی دارد یا خیر.

زمانیکه متقاضی در حال پاسخگویی به سوالات شماست به جزئیات دقت کنید. صرفا دنبال این نباشید که او چه میگوید، ببینید که چگونه می گوید. چیزی فراتر از حرکتهای تمرینی وی جهت آمادگی برای این مصاحبه کاری را ببینید و کمی از ماهیت وی، شخصیت و رفتار وی را تحلیل کنید.

لیستی از سوالها را برای شروع مصاحبه از قبل آماده داشته باشید.
  1. فرم مصاحبه طراحی کنید

در خیلی از کافه های کوچک اغلب یک یا دو پرسنل بیشتر وجود ندارد که در روند استخدام شرکت می کنند. با این حال همچنان ارزش فرم مصاحبه بسیار بالاست مخصوصا در حالتی که شما بین سه تا چهار گزینه استخدام مردد مانده اید.

افراد متفاوت متقابلا به طور متفاوتی برخورد خواهند کرد، بنابراین این امکان وجود دارد که پرسنل فعلی شما همان حس شما را در برابر فرد جدید نداشته باشند. اما همه در کافه می بایست با هر کسی که شما استخدام می کنید، کارکنند. ولی شما به راحتی می توانید از بروز بحران وتنش در کافه جلوگیری کنید، کافیست که به سایر کارکنان خود فرصت ملاقات و مصاحبه با متقاضی را ایجاد کنید.

اگر در کافه جانشین دارید، وی را در جلسه ی دوم مصاحبه با متقاضی کار دعوت کنید و اگر شما تنها کسی هستید که در مورد استخدام افراد تصمیم میگیرد، حتما در نظر داشته باشید که تمامی پرسنل در جلسه آخر مصاحبه شرکت کنند.

این کار را به تنهایی انجام ندهید – نظر دیگر پرسنل را برای استخدام جویا شوید.
  1. پیگیری از طریق کارفرمایان قبلی

لیست کافه های قبلی که متقاضی در آنجا کار کرده است را تهیه کنید و حتی به جستجوی فراتر از لیستی که وی به شما داده بپردازید و نظر کارفرمای قبلی را در مورد وی بخواهید.
(البته بعنوان منبع معتبر نمیتوان روی آن حساب کرد)

از کارفرماهای قبلی سوالات زیر را حتما بپرسید:

وظیفه و موقعیت شغلی وی در کافه چه بود و تاریخ مشغول به کار وی در کافه چه زمانی بود؟

آیا شایستگی استخدام شدن در کافه ی دیگر را دارد؟

آیا در کافه شما ترفیع گرفته است؟

آیا سر وقت به کافه می آمد؟

نقاط قوت وی چیست؟

آیا نکته ای در مورد وی دارید که متذکر شوید پیش از آنکه او را استخدام کنم؟

زمانی که باریستای مورد نظر خود را پیدا کردید با کارفرمای قبلی وی تماس بگیرید.
  1. از بی باریستا ماندن و یا انتخاب اشتباه، نترسید

شما نباید بگذارید که فشار روانی ناشی از پیداکردن یک باریستای جدید به استخدام یک نیروی بی فایده منجر شود. عمیقا امیدوارم برایتان که بهترین گزینه را از میان سیل متقاضیان شایسته انتخاب کنید ولی باید بگویم که اگر نشد باز هم صبر کنید، هیچ عیبی ندارد، بهتر از این است که فردی نامناسب استخدام کنید و خود را درگیر حاشیه های وی سازید. شخص نامناسب ممکن است بین دیگر پرسنل نفاق ایجاد کند و کل کافه را درگیر خودش کند.

ولی دانستن این موضوع نباید باعث شود که شما بیخیال نیروی جدید شوید. درست است که استخدام یک نفر از روی چند برگه ی رزومه و دو سه جلسه مصاحبه کار عاقلانه ای نیست ولی شما باید اعتماد را ایجاد کنید. هم اعتماد به وی و هم اعتماد به نفس خویش جهت استخدام وی.

و بیاد داشته باشید، اگر فردی نامناسب استخدام کردید ، دنیا به پایان نمی رسد. فقط پروسه جایگزینی و اخراج را طولانی نکنید، این به صلاح پرسنل و مجموعه ی شما نیست.

انتظار برای یک باریستای خوب بنظر وحشتناک می آید ولی ارزش صبرکردن را دارد.

استخدام یک باریستای جدید ممکن است استرس زا و زمان بر باشد. با این حال نکات بالا را فراموش نکنید وحتما بکار ببندید تا باریستایی داشته باشید که قهوه ی فوق العاده ای ارائه میدهد. با تیم خود به خوبی رفتار کنید، به حرفهایشان گوش دهید و همواره بیاد داشته باشید که

یک باریستای خوب برای شما کار نمیکند بلکه تداوم دخل شما را تضمین میکند.


منبع: www.perfectdailygrind.com
ترجمه: حسین میرمحمدی

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Translate »
فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
Click outside to hide the compare bar
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0