وبلاگ

چگونه در خانه قهوه درست کنیم؟

05.nonowhatever_23_5_2017_23_8_18_938-e1495750540802
آموزش مقالات علمی

چگونه در خانه قهوه درست کنیم؟

شما هر روز قهوه مورد علاقه تان را با عشق در کافه مورد علاقه تان می نوشید، اما چرا همان کیفیت از قهوه را نمی توانید در خانه داشته باشید؟ خبری خوش برای شما دارم: زمانی که یک اسپرسو با درجه کیفی تخصصی را در خانه تهیه می کنید مستلزم خرج هزینه های گزاف می باشد در حالیکه دم آوری دستی قهوه بسیار اقتصادی تر از آن است.

خب پس بیایید ببینیم که چگونه در خانه قهوه درست کنیم. از روش فیلتری تا روش غوطه وری، این مقاله تمامی نکات ابتدایی را که شما برای دم آوری قهوه در منزل به آن احتیاج دارید، بیان می کند. همچنین قصد دارم تا نکاتی کاربردی را در مورد روش فیلتری در اختیار شما قرار دهم. به یاد داشته باشید که

مهمترین قهوه ی شما در روز، اولین قهوه ای است که می نوشید.

یک مطلب دیگر اینکه اگر نگران این هستید که از کجا این وسایل را تهیه کنید کافی است به قهوه فروشی های سطح شهر یا کافی شاپ ها سر بزنید تا شما را راهنمایی کنند و دیگر اینکه ترسِ سوال پرسیدن از باریستا ها را کنار بگذارید.

آئروپرس یک وسیله جالب و آسان برای دم آوری قهوه در خانه

1. دانه های قهوه

برای شروع مسلما شما به دانه های قهوه نیاز دارید. شدیدا توصیه می کنم که قهوه آسیاب شده نخرید. اهمیت این موضوع را در مقاله ی قبلی بیان کرده ایم.

شاید شما از آن دسته از قهوه نوش ها باشید که طعم میوه ای و رایحه گل مانند قهوه را می پسندند و یا شاید از آنهایی باشید که طعم های آجیلی و شکلاتی را دوست دارند. به هر حال اگر شما می خواهید قهوه تان طعم دلنشین داشته باشد ابتدا باید ببینید که قهوه تان از کدام منطقه آمده است و به چه میزان رُست شده است.

به یاد داشته باشید مشخصات قهوه ی شما همه چیز نیست و روش دم آوری شما تعیین می کند که قهوه چه طعم هایی داشته باشد.

نکات مهم نگهداری قهوه:

  1. اهمیت تاریخ رُست؛ قهوه محصولی طبیعی است و بعد از عملیات رُست شروع به تغییرات می کند، لذا هر چه قهوه تازه رُست تر باشد بهتر است. برای مطالعه بیشتر این مقاله را مطالعه کنید.
  2. قهوه را در ظرف درب بسته و در دمای اتاق و به دور از تابش مستقیم خورشید نگه دارید و هرگز، تاکید می کنم هرگز در داخل یخچال یا فریزر قرار ندهید زیرا که تمامی رایحه ی غذاهای دیگر را به خود می گیرد. ( نتیجه قهوه با آرومای قرمه سبزی)
نگهداری خوب از قهوه به نوشیدنی ای با کیفیت منجر می شود

2. تجهیزات دم آوری و فیلتر ها

امروزه بازه ای بزرگ از تجهیزات دم آوری برای انتخاب شما بوجود آمده است. تنها دو نکته مهمی که شما باید جهت انتخاب وسیله مورد نظرتان مد نظر قرار دهید، شاخصه های طعمی و سهولت استفاده می باشد.

مهمترین وسایل دم آوری به روش فیلتری، کمکس، وی60 و کالیتا می باشند. قهوه ای که به روش فیلتری دم می شود، شاخصه های طعمی واضح تری نسبت به روش غوطه وری دارد.

مهمترین وسایل دم آوری به روش غوطه وری، آئروپرس، فرنچ پرس و کلور می باشند. قهوه هایی که با این روش دم می شوند بادی (Body) زیادی دارند.

به هرحال از گذشته تاکنون وسایل گوناگونی جهت دم آوری قهوه اختراع شده که بعضی ها دیگر کاربردی ندارند و بعضی دیگر به روز شده اند و به حیات خود ادامه می دهند نظیر سایفون و جذوه. این روش های سنتی بخاطر پیچیدگی های مختص خود برای تازه کارها توصیه نمی شود. به من اعتماد کنید، وقتی طرز کار آنها را ببینید خودتان متوجه خواهید شد.

هممچنین برای تهیه قهوه باید به ظرف سرو، ظرف نگهداری و ریختن آب داغ و فیلتر توجه نمود. فیلترهای مختلفی در بازار موجود است که هر کدام با توجه به ضخامت و درصد نفوذ پذیری در نوشیدنی نهایی ما تاثیر می گذارند.

نکات کلیدی تجهیزات:

  1. همواره وسایل را تمیز نگه دارید. از شستشوی کامل آنها و زدودن رایحه ی قهوه از آنها اطمینان حاصل کنید وگرنه انتظار طعم قهوه ی قبلی تان را در فنجان بعدی داشته باشید.
  2. فیلتر را قبل از استفاده بشوئید. از آب داغ جهت زدودن طعم و بوی کاغذ فیلتر استفاده کنید.
  3. ظروف و تجهیزاتتان را جهت داشتن یک عصاره گیری منسجم و یکپارچه، از قبل گرم کنید. اگر آب داغ به ظرف سرد اصابت کند بلافاصله سرد می شود و هرچه آب داغ اضافه می کنیم دمای آن با دمای عصاره متفاوت است که این مهم باعث اختلاف دمایی در عصاره نهایی می شود.
اهمیت فیلتر را نادیده نگیرید.

3. دستگاه آسیاب

قانون ساده ایست. آسیاب تازه تر، طعم تازه تر. اینجاست که به اهمیت خرید دانه قهوه پی می برید. قهوه را خودتان آسیاب کنید.

دو مدل آسیاب در بازار موجود است: تیغه ای و مته ای. آسیاب های مته ای از آسیاب های تیغه ای عملکرد بهتری از خود نشان می دهند. علت اینجاست که ما برای رسیدن به یک عصاره گیری مطلوب به قهوه ی آسیاب شده ای با اندازه ی یکدست و یکنواخت نیاز داریم. در عوض آسیابهای تیغه ای مقرون به صرف تر می باشند. هر دو مدل آسیابها بصورت دستی و برقی در بازار یافت می شوند. من به تازه کارها آسیابهای دستی مته ای را جهت استفاده در منزل توصیه می کنم.

نکته ی دیگر که دارای اهمیت زیادی است اندازه ی آسیاب قهوه می باشد. این مهم توسط وسیله ی دمی، نوع قهوه و ذائقه شخص شما تعیین می شود

در این مورد قوانینی وجود دارد: اندازه آسیاب ریزتر سطح تماس آب با قهوه را افزایش می دهد و در نتیجه عصاره گیری بیش از حد صورت می گیرد و قهوه تلخ تر می شود. اندازه آسیاب درشت تر به عصاره گیری کمتر از حد منجر می شود و قهوه ترش تر می شود. پس اگر قهوه تان تلخ شد، آسیاب را درشت و اگر ترش شد، آسیاب را ریز کنید.

البته اندازه آسیاب تنها عامل تاثیر گذار بر عصاره گیری نیست. دمای آب و زمان دم آوری نیز در این امر دخیل هستند. به مرور متوجه خواهید شد که تغییر این دو خیلی راحت تر شما را در به عصاره گیری مطلوب کمک می کند.

نکات کلیدی آسیاب کردن

  1. به همان اندازه ای که نیاز دارید آسیاب کنید چرا که قهوه آسیاب شده بعد از 15 دقیقه کهنه می شود. ( عطر و طعم را از دست می دهد)
  2. همانند دیگر تجهیزات دمی دستگاه آسیاب نیز نیاز به نگهداری و تمیزکاری دارد وگرنه قهوه های مانده بین تیغه ها بر روی طعم عصاره شما تاثیر وحشتناکی می گذارد.
دستگاه آسیاب دستی مته ای بعنوان اولین تجربه بهترین گزینه است.

4. ترازو

فارغ از اینکه از چه رسپی دم استفاده می کنید ( و توصیه می کنم حتما از رسپی دم استفاده کنید، کافیست در اینترنت کمی جستجو کنید.) حتما باید قهوه و آب را اندازه گیری کنید.

این مهم از دو طریق ممکن است : حجم و وزن. کار با وزن بسیار کاربردی و راحت تر است. لذا شما نیاز به ترازویی دارید که تا اندازه ی 0.1 گرم را نشان دهد که در بازار از انواع معمولی تا پیشرفته ی آن موجود است

با ترازو وزن قهوه ، آب و عصاره نهایی را یادداشت می کنیم

5. دماسنج

دمای آبی که برای دم انتخاب می کنید، طعم قهوه شما را تعیین می کند. بازه ی دمایی توصیه شده برای دم آوری بین 91 – 96 درجه سانتیگراد می باشد. البته دمای واقعی که شما برای دم آوری به آن نیاز دارید به قهوه و طریقه ی دم آوری تان بستگی دارد.

اساسا دمای بالا، درصد عصاره گیری را بالا می برد. اگر قهوه تان خیلی ترش شد از آب با دمای بالاتر و اگر خیلی تلخ شد از آب با دمای پائین تر استفاده کنید.

شاید فکر کنید این روند کار خیلی آزمایشگاهی باشد و نیازی به این همه حساسیت نیست. کافیست یک بار امتحان کنید. همان قهوه با همان رسپی دم ولی با دمای مختلف را دم کنید و نتیجه را خودتان تجربه کنید.

دماسنج می تواند به کنترل دمای آب کمک کند

6. زمانسنج

زمان دم آوری تأثیر قابل توجهی بر طعم قهوه دارد. مهم نیست که از چه رسپی استفاده می کنید، مدت زمانی که دم آوری صورت می گیرد حائز اهمیت است. خوشبختانه، امروزه همه ی گوشی ها زمانسنج دارند.

به کمک زمانسنج در روش فیلتر، مدت زمانی که آب را روی قهوه ریختید و مدت زمان خروج آب از فیلتر را به راحتی دارید و می توانید به کمک آن اندازه ی آسیاب خود را تنظیم کنید. و یا در روش غوطه وری مدتی زمان همنشینی آب و قهوه را به راحتی دارید و می توانید در دم آوری بعدی آن را اصلاح کنید.

از یک زمانسنج ساده تا یک نرم افزار، ثبت زمان برای رسیدن به ثبات کمک می کند

خب حال شما همه چیز را دارید. هر چیزی که برای شروع یک دم آوری مطلوب  در خانه نیاز است در حالیکه کار بزرگی است ولی آسانتر از چیزیست که به نظر می رسد.

و خوشبختانه خیلی از مردم رسپی های خود را با بقیه به اشتراک می گذارند که شما با کمک آن می توانید نقطه ی شروعی جهت دم آوری های خود بیابید پس عجله کنید و گوگل کنید.

زمانی که به آن حد از مهارت رسیدید که رسپی خود را داشته باشید آنگاه  زمان تعیین نسبت دم می باشد. روشهای مختلف دم آوری را امتحان کنید.

دم آوری قهوه در خانه تفریح بسیار جالبی است

و در آخر همواره بیاد داشته باشید که داشته هایتان را با دیگران در میان بگذارید.

انسان همانند درخت است زمانی رشد می کند که علم در آوندهایشان جریان داشته باشد و فتوسنتز اطلاعات داشته باشد.


نویسنده : Andrea Pasterkó
مترجم : حسین میرمحمدی
منبع : www.perfectdailygrind.com

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Translate »
فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
Click outside to hide the compare bar
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0