وبلاگ

تفاوت اسپرسو و قهوه فیلتری در چیست؟

مقالات علمی

تفاوت اسپرسو و قهوه فیلتری در چیست؟

اسپرسو و قهوه فیلتری یک مفهوم مشابه دارند. اصول اولیه آنها یکسان است٬ عبور آب گرم از قهوه و نوعی از فیلتر و ریختن در ظرف.

اسپرسو یک پاسخ ایتالیایی به نیاز فوری شما به کافیین است. مهمترین ویژگی آن سریع آماده شدن است.

تفاوت های دیگر آن این است که آسیاب ریزتری نسبت قهوه های فیلتری دارد٬ آب دم آوری دمای بالاتری دارد و بافشار زیاد از قهوه عبور می کند بنابراین غلیظ تر از قهوه فیلتری است و برخلاف تصور عموم٬ کافیین کمتری نسبت به قهوه های فیلتری دارد.  همچنین پایه بسیاری نوشیدنی های دیگر مثل کاپوچینو٬ لاته٬ امریکانو و… است.

آناتومی اسپرسو

اسپرسو دارای دو لایه است

کرما (crema)

یک لایه طلایی ـ قهوه ای روی اسپرسو که از پروتیین٬ روغن و ملانوییدها (ترکیب قند و آمینواسیدها) تشکیل شده. البته همه قهوه ها نمی توانند کرما تولید کنند.

مایع

این قسمت قلب اسپرسو است که شیرینی و اسیدیته و بادی را به همراه دارد. بادی همان سنگینی و احساس دهانی قهوه است که زبان را دربرمی گیرد .

قهوه فیلتری چیست؟

تفاوت اصلی بین اسپرسو و قهوه های فیلتری این است که به جای وجود فشار٬ آب به آرامی و فقط با نیروی جاذبه از قهوه عبور می کند. به همین دلیل فرآیند دم آوری طولانی تر است و به قهوه و آب بیشتری نیاز دارد٬ ۳۰ میلی لیتر قهوه فیلتری وجود ندارد.

قهوه فیلتری (قهوه هایی که به عنوان روش چکه ای شناخته می شوند drip\pour over) تمایل بیشتری به نشان دادن اسیدیته کمتر و برجسته کردن طعم های پیچیده قهوه دارد. این ویژگی باعث می شود انتخاب مناسبی برای قهوه های تک خواستگاه و تخصصی باشند چون اجازه می دهد آسانتر طعم ها و عطرهای قهوه درک شود.

برخلاف اسپرسو که غلیظ و لایه ای است٬ قهوه فیلتریِ خوب٬ روان و تمیز و واضح است. به این دلیل که آب بیشتر اجازه می دهد روغن ها و عطر ها در زمان و فشار مناسب جذب شوند. علاوه بر این پایین بودن اسیدیته باعث می شود حس دهانی ملایم تری نسبت به اسپرسو داشته باشید.

آماده شدن قهوه چقدر زمان می برد؟

زمان دم یعنی زمان لازم برای رسیدن به پیچیدگی طعمی

در قهوه فیلتری٬ فرآیند دم آوری با خیس کردن قهوه و زمان دادن برای خارج شدن گازها آغاز می شود. این کار باعث می شود گاز دی اکسید کربن خارج شود و جریان آب آسانتر از قهوه عبور کند. بعد از بلومینگ (blooming) حدود 1.5 تا 2 دقیقه دم آوری طول می کشد ( برای یک فنجان قهوه)

در مورد اسپرسو٬ ایتالیایی ها به زمان ۲۵ تا ۳۰ ثانیه پایبند هستند٬ نه بیشتر و نه کمتر. اگر شما شیر قهوه بخواهید٬ بخار دادن شیر و ریختن آن چند ثانیه زمان می برد و نهایتا زمان آماده سازی حدود ۱ دقیقه است.

تجهیزات لازم

تجهیزات اساسی برای قهوه فیلتری بسیار ارزان تر از دستگاه اسپرسو است. این باعث می شود که اگر شما فقط قصد تهیه قهوه دارید یا برای اولین بار شروع به کار می کنید٬ انتخاب بهتری باشند.

برای تهیه قهوه فیلتری٬ تمام چیزی که شما نیاز دارید٬ یک نوع دریپر (driper) فیلتر کاغذی و فنجان است (هرچند که استفاده از ذماسنج ٬ ترازو و… دقت کار شما را بالا می برد). یکی ار انواع دریپر را انتخاب کنید. کمکس (chemex)٬ کالیتا(kalita)٬ کلور(clever)٬ V60 و… هر کدام از این ها دارای تفاوت های جزيی در شکل و روش دم آوری هستند.

از طرف ذیگر دستگاه اسپرسو می تواند بسیاری از نیازهای شما را رفع کند. یک دستگاه خانگی برای شما هزینه کمتری خواهد داشت اما ممکن است فشار لازم برای بدست آوردن اسپرسویی مانند دستگاه های صنعتی را نداشته باشد. علاوه بر این دستگاه اسپرسو نیاز به فضای بیشتر٬ ابزارهای مختلف و استفاده از برق بیشتر دارد که میتوانند هزینه را بسیار بالا ببرند.

اسپرسو یا قهوه فیلتری٬ کدام یک یهتر است؟

قهوه فیلتری یک راه دقیق تر برای درک تفاوت های طعمی قهوه های مختلف است٬ به خصوص طعم هایی که در اسپرسو نمایان نمی شود. با این حال در مواقعی که بحث زمان مطرح است با اسپرسو قابل مقایسه نیست.

نکته دیگر اینکه مهم است شما جه نوع قهوه ای دوست دارید٬ قهوه ای با غلظت و شدت طعمی اسپرسو یا اینکه به اشکال مختلف شیر و قهوه تمایل دارید یا قهوه با اسیدیته کمتر و طعم های واضح تر و تمیزتر که معمولا برای درک بیشتر طعم ها بدون شیر مصرف می شوند.

بنابراین بهترین روش بستگی به ذائقه و سبک زندگی شما دارد.

به یاد داشته باشید که با قهوه های مناطق مختلف٬ میزان رست متفاوت و… نتایج کاملا متفاوتی خواهید گرفت.

منبع: www.perfectdailygrind.com

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Translate »
فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
Click outside to hide the compare bar
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0